Ett statligt gruvföretag som är verksam i länet har varje år de senaste 5-10 åren förstärkt den svenska statskassan med 5-10 miljarder (5.000.000.000-10.000.000.000 kr) varje år. Läste i dagens tidning att överklagandet från några myndigheter med Stockholmsk utsikt överklagat att gruvföretaget ska få komma igång och utöka verksamheten med en ny gruva (i Mertainen). I denna bröt på 1960-talet dåvarande statliga NJA, (numera aktiv under namnet SSAB), en del magnetit för sin ståltillverkning, men brytningen var olönsam och lades ner. Idag står det statliga bolaget LKAB berett att starta brytning på nytt och vill anställa några hundra nya för detta.
Vad händer då? Jo, man jublar naturligtvis i Regeringsbyggnaden Rosenbad.
Samtidigt, några kvarter därifrån på Valhallavägen, sitter ett antal tjänstemän, vars löner bl.a. betalas av LKAB-vinster och ägarutdelning, i sina elfenbenstorn och tycker att ”fy vad de ska smutsa ner, såhär kan de inte få göra”. Man lägger in protester och anför besvär att miljön ska drabbas.
Som privatperson och boende i Norrbotten tar man sig för pannan och undrar vilken planet dessa tjänstemän bor på?
I mer än hundra år har gruvdrift i större skala bedrivits i Malmberget och i Kiruna. Under ett antal år var också gruvan i Leveäniemi (Svappavaara) aktiv, men lades i malpåse i samband med att världskonjunkturerna framtvingade detta. Nu håller man på att i sakta mak tömma den sjö som bildats i det gamla dagbrottet i Leveäniemi-gruvan för att återuppta driften och utvinningen av järnmalm. Allt fortskrider enligt plan och i anslutning till detta har provbrytning skett i Gruvberget (en fyndighet som ligger precis i anslutning till leveäniemigruvan och där man för flera hundra år sedan utvann koppar) liksom i närliggande Mertainen. Moderna provborrningar har visat att åtskilliga miljoner ton järnmalm döljer sig under marken på dessa fyndighetsplatser, som i sin tur kan generera arbeten och inkomster för staten i mångmiljardklassen.
Så nu jobbar LKAB enligt sina planer, målmedvetet för att skapa en tredje produktionsaxel utöver Malmberget och Kiruna. Snart sagt alla, om inte jublar så, ser med positivt intresse på LKABs planer och hoppas att de ska realiseras i denna landsända som plågats av arbetslöshet och utflyttning under flera decennier.
Då vaknar någon yrvaket på Valhallavägen, någon av medarbetarna på Naturvårdsverket har läst i morgontidningen att det statliga LKAB ska skapa nya arbeten och utöka gruvverksamheten i Norrbotten. Vid fredagskaffet i lunchrummet pratar man om detta och plötsligt är det någon som utbrister att ”va fan jag ska ju upp till Påsk och åka skidor i Lappandsfjällen, jag vill ju inte ha några smutsiga gruvor som stör min själsfrid”. Någon annan invänder att ”men vi har ju jättedålig miljö här i Stockholm – borde vi inte börja i den änden?”. -Trams säger avdelningschefen, miljön här kan vi ju inte göra nåt åt, det vet vi ju alla, men där uppe i ”Norrland” där kan vi sätta ner klackarna och visa vår makt.
Sagt och gjort, hastigt plitar man ihop en besvärsskrivelse och tar flyget upp till Luleå, hyrbil vidare till Svappavaara, där miljödomstolen har sammanträde angående den ansökan LKAB lämnat in. Byråkraterna från Naturvårdsverket kliver ur hyrbilen, lägger sin skrivelse på Domstolens bord och sedan tågar delegationen ut, sätter sig i hyrbilen och far tillbaks till Kallax/Luleå och flyger sonika tillbaks till Stockholm.
Om vi nu stannar upp där för ett ögonblick och tittar på hur många ton koldioxid deras snabbresa bidrog med i form av miljöbelastning. Flygplanet de nyttjar släpper ut många ton på sin resa till Luleå och tillbaks till Stockholm, partiklar, kolväten och koldioxid som hyrbilen släpper ut i den jungrueliga naturen är inte heller i linje med Naturvårdsverkets intentioner. Listan över negativ miljöpåverkan kan göras längre, men dessa exempel räcker för att visa det ”smarta” i Naturvårdsverkets agerande.
På sin egen hemsida prisar man sin egen makt och myndighetsutövande. Man slutar prisandet av sig själv med att påstå: ”I vårt uppdrag uppfattas vi som lyhörda, professionella och offensiva”. Snacka om en Narcissistisk vrångbild.
Om Naturvårdsverket verkligen menar något med sina högtravande floskler om att värna miljön, så är mitt förslag; -Förbjud all motoriserad trafik inklusive bussar i och kring Stockholm, speciellt då innerstan. Förbjud tunnelbanan nyttjar/drivs av elektricitet som utvunnits genom att förstöra/bygga ut de norrbottniska älvarna. Återinför cykelåkning till arbetet i Stockholm. Naturligtvis ska alla byråkrater på Naturvårdsverket föregå med gott exempel. Generaldirektören kan ju bli först i raden med nyinköpt cykelhjälm. -Men då invänder en vän till mig med ett gammalt norrbottniskt talesätt ”tomma lador behöver inget tak”, så han kan nog skippa hjälmen.