en fråga om säkerhet

Vid styrelsemötet för Föreningen Vitådalen den 25/2 väckte jag frågan om hastighet på huvudleden som går från Rörbäck och upp till Forshed och vidare ut ur Luleå Kommun därifrån.

Hastighetsgränsen varierar högst väsentligt längs efter denna och på ett sätt som jag tycker är ganska omotiverat. Så gäller till exempel att genom Jämtöavan är hastigheten 60 km/h, alldeles för hög i mitt tycke.

Genom Vitå finns en hastighetsreglering som sätter fartgränsen till 70 km/h från i höjd med fotbollsplan till strax efter skolan där fartgränsen åter blir 90 km/h !

Vägen nyttjas för allt från tunga timmertransporter till ungpojkars importmercedesbilar och på den skall samsas barn på väg till och från skolan, vuxna människor som är ute och promenerar eller rastar sina hundar och långsamtgående fordon (traktorer mm). Tillhörande vägren kan jag mäta up mellan tummen och lillfingret på många ställen.

Vid vårt möte gavs många exempel på hur tokigt och farligt detta är, så beslutet blev att respektive byarepresentant fick som hemläxa att diskutera genom vägsträckan som löper genom deras by med boende och intresserade och komma med synpunkter och förslag på innehåll till den skrivelse vi ska rikta till Trafikverket, om att förmå dem att göra något åt detta. Har du några synpunkter tankar i frågan kontakta mig via mail; braennaren@gmail.com, eller någon av respektive bys representanter.

I någon/några by(ar) kan det betyda att man sätter ner foten och kräver en separat gång och cykelväg parallelt med huvudleden, i andra att man kräver en nersättning av tillåten högsta hastighet.  Man kan väl direkt konstatera att tillåta en maxhastighet om 70 km/h förbi en skola, som nu är fallet, måste vara den enda väg i hela kommunen där man tillåter detta. Man behöver bara tänka sig situationen med en liten kille eller tjej som springer efter en förlupen boll som rullar ut på vägen, samtidigt som en tungt lastad timmerbil nalkas…..

Jag vill inte behöva höra talas om olyckor som blir följden av att vi inte har gjort vad vi kan för att förhindra sådana situationer. Timmerbilarna och annan tung trafik behöver få färdas längs med vägen, men jag tror på att vi kräver att man exempelvis  sätter ner hastigheten till 50 km/h genom bykärnan och 70 km/h på de mer glesbebodda partierna ända fram till en bit efter bron över Vitån på vägen upp mot Avafors där man åter tillåter 90 km/h.

En åtgärd som skulle vara ännu mer säkerhetshöjande för alla är en gång och cykelväg för alla de som bor nära skolan och inte behöver/får skolskjuts. De ska ju ändå ta sig till skolan längs efter vägen. Jag har svårt att tro att någon markägare skulle motsätta sig att bistå med en liten markremsa för en sådan gång/cykelväg genom byn. Återstår således att få Trafikverket/Kommunen att anlägga en.

Men varje resa börjar som bekant med de första stegen, så låt oss ta dessa, till glädje och fromma för alla invånare i byarna i Luleå Kommuns norra del här i Vitådalen.  I sammanhanget kan man ju peka på att till närbyarna Björsbyn och Bensbyn från centrala Luleå, har på senare tid anlagts gång/cykelväg till fromma för de som pendlar cykelburet eller bara tar sig en uppfriskande promenad. Ett nog så bra motiv och hälsobringande  aktivitet.

Men, Vision 2050 pratar om att hela kommunen ska leva, således även vi som bor i norra delen av kommunen ute på landsbygden. Första förutsättningen för detta är att man har tänkt genom och åtgärdat farliga trafiksituationer, så att det finns några levande boende kvar år 2050 även i Vitådalen.

Med tanke på Euskefeurat som snart ska spela i Vitå Folkets Hus kanske man kan undra om det ska behöva ta efter dem och sjunga som de sjunger att ”det kan vi göra själva”. Min fundering grundar sig i det jättearbete som föräldragruppen för Vitåskolans bevarande genomfört, när de tjänstemän som får betalt för att göra utredningsarbetet inte gjort det genomlysande arbete som man kan kräva av dem.

Vi behöver inga skoltjänstemän
nere i Vitåälva
för utredningar av allra bästa slag
det kan vi göra själva