Om rondeller och av/påfart till Storheden Luleå

Idag inviger ”Vägverket” en ”satsning” på 27 miljoner kronor, där man byggt en infart från E4 för norrifrån kommande trafik till stormarknadsområdet på Storheden och breddat vägen i anslutning till detta.

Så, om man kommer norrifrån så är det nu bara att svänga av in på området , Jula ligger alldeles intill. Jättebra kan tyckas, men det har faktiskt tagit bortåt 10 år att åstadkomma detta.

Sedan när man har handlat färdigt och ska åka tillbaks hem – då går det inte att nyttja den nya avfarten, för då hamnar man i i Piteå, Skellefteå eller Umeå! Man får vackert åka runt och igenom hela området, en omväg på mer än 2 km för att hitta en avfart som leder norrut.

Om man antar att 1 bil varje minut måste göra detta, dygnet runt, året runt, så hamnar man på 525600 bilar som måste göra denna extraresa och totalt 105120 mil extra per år. Om man antar att en normalbil drar 0,8 liter/mil hamnar man på en extraförbrukning om 84096 liter och varje liter kostar ca 15 kr. Det innebär att det  varje år kostar minst 1,26 miljoner kronor (1261440 kr) för oss norråkande bilister att besöka Storhedsområdet. Tack för den pilsnern Vägverket!

Tittar man på hur motsvarande problematik lösts i Umeå så har de, även på E4, gjort rondeller.

Det innebär att, om man gjort på samma sätt i Luleå/Storheden, så hade man kunnat spara denna extrakostnad för oss på E4 norrifrån kommande bilister.

Vägverket har hållit på och lekt snart ett år för åstadkomma denna ”tummetott” en av/påfart från E4,  som man idag slår på stora trumman för. Undra på att Vägverkets budget mest liknar ett stort svart hål, med saltning som snart sagt enda åtgärd för att åstadkomma farbara Europa- och länsvägar under vintertid. Vi vanliga knegare är de som får betala för alla dessa Vägverksgeneraler som spelar stora ”Infrastruktur-leken”.

Om man istället helt enkelt hade gjort en rondell där på Storhedsinfarten, så hade det sannolikt inte kostat mer än marginellt mer och varit till glädje för alla – både söderifrån och norrifrån kommande kunder. Rondeller är ju annars en företeelse som verkar vara standardlösning nr 1A för alla ombyggnader av vägar och vägkorsningar!

Men, varför göra det enkelt när man kan göra det så skönt komplicerat – ett motto för Vägverket Norrbotten?