Reflektioner efter möte avseende Vitåskolans (eventuella) framtid.

Vi var många, uppskattningsvis mer än 70 st, som ville veta mer kring hur det ska bli med vår skola. På podiet satt en föräldragrupp med barn i skolan och som var de som kallat till mötet. Närvarande var också några politiker, Carina Sammeli, Anja Johansson samt Vitås unge Joakim Andersson. Samtliga dessa tillhör Socialdemokraterna och sitter i Luleå Kommunfullmäktige.

Som jag skrev i föregående inlägg så hade en person fått skolchefens i Luleå uppdrag att ”titta på” skolor i Luleå kommun, däribland Vitåskolan.

En i föräldragruppen höll en kort introduktion kring vad de fått för information i frågan, vilket inte var speciellt mycket.

Tillträdande BUN-chefen Sammeli klev fram och pratade kring ”frågan” (BUN=Barn och UngdomsNämnden, som hanterar bl.a skolfrågor)

Jag kan inte påstå att jag för egen del kände mig mer upplyst efter hennes ”information”. Min direkta fråga vilka direktiv den s.k. utredaren hade fått kunde eller ville hon inte svara på, varpå jag dristade mig till att tycka att det är konstigt att man tillsätter en utredning som inte förefaller ha fått några direktiv utan så att säga låter utredaren efter eget gottfinnande ”titta på” frågorna. Samtidigt  uppmanade Carina Sammeli oss att försöka vara positiva och plocka fram argument som ska tala för att skolan ska få vara kvar.

Detta beslöts också av föräldrakollektivet och man uppmanade alla att under julledigheten samla och formulera argument för Vitåskolans bevarande – även tillträdande BUN-chefen underströk detta.

Det känns på sin plats att citera ett uttryck som Refat el Sayeed använde  någon gång under 1980-talet  han sade ”här ligger det en gravad hund” i betydelsen att något skumt pågick som man inte kunde sätta fingret på. För mig känns det som om hela upplägget luktar illa. Det var uppenbart på mötet att ingen av  de närvarande politikerna, som ju är de som vi valt som våra representanter att företräda oss – ingen ville sitta med Svarte Petter, därav oviljan att klart säga vilka riktlinjer den s.k. utredaren fått och därmed ge oss en möjlighet att agera och reagera på dessa direktiv.

I avvaktan på mer kunskap får vi börja med att samla argument som talar för Vitåskolans bevarande och då kan man inräkna såväl föräldraperspektivet, bya dito och allt som vi tycker är viktigt för att behålla en skola i Vitå för hela Vitådalens barn.